Heineken's Instagram-strategi

Denne case omhandler sociale medier og strategiske partnerskaber.


Heineken har lavet en kort og koncis case-video, der kan virke som inspiration for din organisations strategi på de sociale medier.

Det hollandske bryggeri viser bl.a., hvorfor det er vigtigt at være first movers, at have instagram-ambassadører, at være inkluderende og at interagere med sine følgere.

First movers:

Sørg for at holde dig opdateret indenfor tidens SoMe-trends. Det kan du bl.a. gøre her på BARC Scandinavias hjemmeside, hvor vi hyppigt opdaterer vores case-bibliotek og vores vidensbank med aktuelle artikler, der berører tendenser indenfor de sociale medier.

Et godt sted at starte er i fagfællesskabet 30 Somethings SoMe-guide Pas på mig! Jeg er ny i branchen. Bogen er en pædagogisk indføring i digital kommunikation og -marketing.


Instagram-ambassadører:

Det er populært at få Instagram-ambassadører til at lave en såkaldt instagram takeover for din organisation. Heineken beskriver i videoen, hvordan de har fået kendte, lokale instagrammers til at kuratere indholdet på deres instagram-konto. Denne form for strategiske partnerskaber er også interessante for kultursektoren. Men hvem kunne indgå i et sådant partnerskab?

Et museum og en aktuel kunstner, en festival og en influencer, et bibliotek og en forfatter.


Det er desuden interessant at lege med kontrasterne i partnerskaberne, så man som institution kan nå ud til helt nye målgrupper. Hvis man ønsker at nå en ny målgruppe, så kan man forsøge at dyrke kontrastfyldte partnerskaber. Noget, vi har set, Rane Willerslev fra Nationalmuseet excellere i. Nationalmuseet indgik bl.a. et samarbejde med YouTuberen Camilla Frederikke, der fik en 1700-tals makeover på Kronborg og til gengæld nåede Nationalmuseet ud til over 100.000 unikke visninger, 350.000 YouTube-subscribers og 80.000 instagram-followers.


Partnerskabet med Camilla Frederikke var ud fra samme devise, som da Rane Willerslev bestilte udstillingen Meet The Vikings i samarbejde med forfatter og modemand Jim Lyngvild. Den markante forskel er naturligvis, at Jim Lyngvild som udgangspunkt indgår i samarbejdet på baggrund af sin enorme faglighed og indgående kendskab til vikingetiden. Ikke desto mindre deler Jim Lyngvild og Camilla Frederikke den egenskab, at de kan appellere til et publikum, der måske ikke just holder årskort på Nationalmuseet.


Det er naturligvis værd at have in mente, at der sandsynligvis er instagram-personligheder, der vil have et honorar for at lave et instagram-takeover, men der er formentlig også en del influencers, hvor f.eks. en billet til din festival samt PR-værdien i at kunne give sin egen Instagram-konto et shout-out ville være betaling nok i sig selv.


Interagér med dine følgere:

Instagram er en bilateral medieplatform; du kan tale til dine følgere, og de kan svare dig. Udnyt det! Instagram er, som de fleste andre sociale medier, en two-way street. Heineken viser i deres case-video, hvordan de formåede at indspille en "live musikvideo", hvor deres følgere havde direkte indflydelse på, hvordan musikvideoen blev lavet. Følgernes kommentarer blev samlet op i real-time af producerholdet og fik direkte indvirkning på musikvideoens endelige udtryk. Fantastisk måde at engagere sit publikum på og skabe en vedvarende digital dialog.

OM OS

BARC Scandinavia er en netværksorganisation, der har 360 graders fokus på digitalisering, forretningsudvikling & kommunikation i kultursektoren. 

KONTAKT >

E: kontakt @ barcscandinavia.com

  • LinkedIn
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • SoundCloud

BARC Scandinavia

BLOX:Hub

Bryghuspladsen 8 

1473 København K

CVR nr. 40411615

Danske Bank

Reg.nr: 3409
Konto nr.: 12796471