Keeps London Going

Denne case omhandler rettigheder og licensering:


London Transport Museum har formået at positionere sig som en af UKs mest succesfulde museumsbutikker. Det har de bl.a. gjort igennem licenseringer af værker og produkter, der bidrager til museets kernefortælling. Et eksempel på et sådant værk kunne f.eks. være Man Rays Keeps London Going.

Keeps London Going, Man Ray

Den amerikanske kunstner Man Ray har fået en særlig betydning for Londons Underground. Eller rettere sagt hans værk Keeps London Going, der i mange år prydede den engelske undergrund. Det surrealistiske værk er nærmest blevet et symbol på The Tube og Londons infrastruktur.

Denne case illustrerer, hvorfor det er vigtigt for kulturinstitutioner at være i stand til at forvalte deres aktiver på en profitabel -og professionel måde.


Udfordring:

Kulturinstitutionerne lever i en virkelighed, hvor den økonomiske støtte i høj grad kan fluktuere. Det er en virkelighed, de bliver nødt til at forholde sig til. En af måderne man kan gøre det på, er ved at øge egenindtjeningen og omsætte på baggrund af egne aktiver.

Egenindtjeningen er afgørende for at kulturinstitutionerne kan varetage deres drift og udvikling.

Den Gamle By i Aarhus er et godt eksempel, der illustrerer, hvordan egenomsætning kan være fuldstændig altafgørende. I 2016 udtalte Den Gamle Bys museumsdirektør, Thomas Bloch Ravn, i et interview med Berlingske, at Den Gamle Bys samlede indtjening er på ca. 130 mio. kr. Den Gamle Bys samlede indtjening er godt og vel fire gange mere end det offentlige tilskud. Det giver derfor sig selv, at Den Gamle Bys løbende kulturelle initiativer, deres standarder for vedligeholdelse og deres generelle serviceniveau ville falde drastisk, hvis ikke det var for deres egenindtjening.

Men hvilke greb kan kulturinstitutionerne ty til for at øge deres egenindtjening? Et godt eksempel på dette er London Transport Museums Man Ray-plakater og generelle forvaltning af aktiver.


Løsning:

London Transport Museum har en af de mest kendte museumsbutikker i England. Museet har virkelig formået at udvikle produkter, der er i tråd med museets historie og DNA. Museumsbutikkens udvalg tæller blandt andet hattehylder fra gamle togvogne, møbler polstret i betræk af autentisk design og naturligvis en masse Tube-plakater - heriblandt Man Rays. London Transport Museum formår at forvalte deres samling på en lukrativ måde.


Forvaltning af aktiver - eller asset management - er en central del af en kulturinstitutions opgaver. Man Rays Underground-plakat er et glimrende eksempel på, hvordan et aktiv ikke alene kan genererer profit for en organisation men også understrege dens DNA.

Værket er forankret i London Transport Museums DNA og historie, hvilket gør, at Man Rays æstetik for altid vil være forbundet med London Transport Museum for beskueren.

På samme måde som tilfældet er det med Imperial War Museum og deres ikoniske Dazzle-camouflage. Det kan du læse mere om lige her.


OM OS

BARC Scandinavia er en netværksorganisation, der har 360 graders fokus på digitalisering, forretningsudvikling & kommunikation i kultursektoren. 

KONTAKT >

E: kontakt @ barcscandinavia.com

  • LinkedIn
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • SoundCloud

BARC Scandinavia

BLOX:Hub

Bryghuspladsen 8 

1473 København K

CVR nr. 40411615

Danske Bank

Reg.nr: 3409
Konto nr.: 12796471